江川 太一
Taichi EGAWA
Recently, The Open-air Parking increases in city center. Therefore, the decline of the central area is caused as a results and the number of those who visit the town has decreased. Purposes of research are as follows. It clarifies that landowners and leaseholders that have the Open-air Parking in the central area think land use. It examines that support plan that the administration should do to straighten out that problem. Various support plans are examined from the cost benefit analysis, revenue, and value of support plan. The composition is as follows. In Chapter 2, it clarifies that landowners and leaseholders that have the Open-air Parking in the central area think land use from “Land use intention investigation”. In Chapter 3, the effective profit use usage selection model is presumed. In Chapter 4, the simulation analysis that measures the effect and the value of the support plan is done.
KeyWords:effective land use, fixed asset tax, floor area ratio, open-air parking, policy evaluation
近年多くの地方都市では,中心市街地の居住者や商業活動が郊外へ流出し,その跡地が空地や平面駐車場になるなど,低・未利用地が増加している. そのために,中心市街地では地域コミュニティの喪失や都市機能の衰退が生じており,活気が失われ,来街者が減少し,それが更なる居住者や商業活動の郊外流出へとつながるという悪循環が生じている1),2) . ① 熊本市中心市街地では駐車場総数には経年的な変化はほとんどないが,近年は無人時間貸し平面駐車場の比率が急激に増加しており(図-1.2参照),対象地域内にある無人時間貸し平面駐車場70箇所の164筆のうち,1994年から2005年にかけて,居宅や店舗など建物の解体により無人時間貸し平面駐車場に転換された箇所が,52筆存在している(図-1.3参照).
② 無人時間貸し平面駐車場利用者の33.6%が,近年の中心市街地における無人時間貸し平面駐車場の増加に伴って,その利用回数が増えたと回答し(図-1.4参照),中心市街地への来街回数が増えたと回答した利用者も41.8%存在する(図-1.5参照).また,利用者の7.5%は,同一目的のトリップを郊外から都心部へと変更している(図-1.6参照).
③ 無人時間貸し平面駐車場利用者の18.9%が,今回の来街目的に対する都心部への交通手段をバスや路面電車といった公共交通機関から車に変更している(図-1.7参照).