平野 俊彦
Toshihiko HIRANO
Recently, the number of passenger of public bus services in Japan tends to decrease due to the motorization. This condition leads to a severe management situation, including in Kumamoto City. Since 1984, the deficit of bus companies operation in provision of bus services in Kumamoto has been covered by Kumamoto City Government on the basis of lines subsidy, and the city allocated a number of subsidy of about 200 million yen in 2007. Currently, The Kumamoto city government plans to reduce the amount of subsidy to bus companies by introducing the giving of incentive to bus companies in order to trim bus company deficit. This study aims to construct the mathematical model of the incentive reward and apply the model to realignment of buses lines networks in Kumamoto Metropolitan Area.
KeyWords:contract theory, cost-benefit analysis, demand forecasting, monetary incentive, project evaluation
乗合バスは地域の日常生活を支える公共輸送サービスの役割を担ってきた.しかし,近年モータリゼーションの進展に伴う自家用自動車の普及, 少子化の進行による人口の減少等により,乗合バスの利用者数は全国的に減少傾向にある.熊本都市圏の路線バスの利用者数もこの20年間で半減し, ここ10年でも3割近く減少している(図-1.1).熊本市では,現行のバス路線は交通センターに一極集中しており,1本1本の路線も長く複雑なものとなっているため, 運行効率性は悪く利用者にとってもわかりづらい路線網となっている.また,民間バス事業者3社の他に熊本市営バス,平成21年4月から運行を開始した熊本都市バスを含め, 現在5事業者が都市圏内の路線バスを運行しており,事業者間競争の中での経営も大変厳しいものとなっている.一方で,若年者や高齢者などの交通弱者も少子高齢化に伴い増加することが見込まれ, 路線バスをはじめとする公共交通機関によるモビリティの確保が望まれている.