古賀 雄也
Yuya KOGA
In recent years, it caused declining the level of public traffic service by discontinuing and lower bus frequencies. These result in enforcing “Legislation about activating and reproducing public traffic in local area” in October 2007. Koshi city executed “Project of activating and reproducing public traffic in Koshi city” from 2009 to 2011. In my study, I evaluated for buses servicing on social experiment and the Land Use Planning under examination. QoM model bend on the Capability Approach, and to analyze the effect on the efficiency and fairness in the quality of mobility was used as the method of evaluation. Further possibility of mobility model of QoM model was verified.
KeyWords:Quality of Mobility, Capability Approach, community bus, Local Public Transport Planning, Land Use Planning,
近年,モータリゼーションの進展や少子高齢化,人口減少の影響から,公共交通機関の利用者数は減少の一途を辿っている. そのため,事業者の経営状況は厳しくなり,バス路線の廃止や減便など地域住民にとって日常生活を支える公共交通のサービス水準が低下している. 廃止路線の代替交通手段として自治体が運営するコミュニティ系のバスがその役割を担わせている傾向があるが, 利用者数が少ないことによる事業収支の赤字拡大やサービス地域に偏りが生じて住民の不公平感が生まれ,その結果, コミュニティ系のバスが路線バス領域へ進出することで,更なる路線バス事業の圧迫化,不健全化を招くといった悪循環が発生し, 最小限の公共交通サービスにとどまるケースも少なくない.