村野 祐太郎
Yutaro MURANO
Recently, the number of passenger of public bus transport in Japan tends to decrease due to the motorization. This condition leads to a severe management situation, including in Arao City. The deficit of bus companies operation in provision of bus services in Arao City has been covered by Arao City Government on the basis of lines subsidy, and the city allocated a number of subsidy of about 53 million yen in 2011.To solve this problem, we pay attention to incentive scheme. This study aims to construct the mathematical model of the incentive subsidy schme considering elastic demand and this paper includes application to bus network in Arao City to analyze the utility level of incentive subsidy model.
KeyWords: contract theory, incentive, level of service, stackelberg game, social welfare function
乗合バス事業は、地域の日常生活を支える交通サービスである.しかし,近年のモータリゼーションの進展,地方部における人口減少, 少子高齢化の影響などにより利用者が減少し,その採算性が急激に悪化している.事業者の採算性悪化に伴い, サービス水準の低下や路線撤退に伴う公共交通機関の空白地帯の拡大などが危惧される.このような状況に対処するため,自治体は, 公共交通事業者に対して運行補助金を与え援助している.しかし,年々増加する運行補助の総額が行政の財政状況を悪化させる一因となっており, 自治体の公共交通サービス提供への関与の在り方も問われている.図-1.1に示すように熊本県荒尾市の路線バスの利用者数も平成15年から21年の6年の間に約40%も減少し, 約34万人となっている.運行補助額については,平成16~17年にかけて実施された荒尾市営バスの九州産交バス(株)への全路線の民間移譲により, 一端は1億5,400万円から3,200万円へ約80%も圧縮されたものの,利用者の減少に歯止めが掛ったわけではないために運行補助金は再び増加に転じ, 平成22年度には5,600万円まで再び増加した.